ÅRETS RÄTTIGHETSINNEHAVARE

Grönt kort för fair play

Stockholms Fotbollsförbund, Håkanson United

Allt fler inom ungdomsfotbollen upplever föräldrahets, tidig toppning och utanförskap. Klimatet på fotbollsplanerna har också blivit tuffare. Barn som filmar, skäller på domare och använder svordomar. Istället för att dela ut fler röda och gula kort, så började Stockholms Fotbollförbund dela ut Grönt Kort för Fair play. 20.000 gröna kort delades ut i S:t Eriks-Cupen vilket har givit ökad PR, samtidigt kunde förbundet knyta en sponsor till projektet, vilket ledde till ökade intäkter med 568% 

 

En Svensk Klassiker

En Svensk Klassiker

En Svensk Klassiker är en etablerad företeelse inom Svensk idrotts- och motionsrörelse, som genom åren byggt ett starkt varumärke med starka samarbeten. 2016 bestämde sig ESK för att bredda sitt erbjudande, både gentemot sponsorer och svenska folket - för att kunna möjliggöra hälsa och rörelse för fler. Man skapade Skolklassikern och ICA-klassikern, som tillsammans har fått 8 000 barn och 30 000 vuxna att ge sig ut och motionera. Människor som tidigare inte gjort något liknande.

 

Gothia Cup

BK Häcken, Rättighetsbyrån

Världens största mötesplats för ungdomar har utvecklat en stark kommersiell plattform som genererat resultat för både sponsorerna och för Gothia Cup. Erbjudandet utgår ifrån en attraktiv målgrupp, starka kanaler, ett unikt varumärke och direkt försäljning. I undersökningar ser vi att sponsorerna kommer ut mycket väl och uppskattas av målgruppen. Sponsorerna är också mycket nöjda med samarbetet och anger snittbetyget 6,6 på en 7-gradig nöjdhetsskala. 

 


Svenska Basketbollförbundet
Svenska Basketbollförbundet, Håkanson United
Svenska Basketbollförbundet har genom en tydlig linje i sina sponsoraktiveringar under 2016 förstärkt sin position som Sveriges mest socialt hållbara idrott. Under 2016 genomfördes tre olika projekt som alla syftade till att tillgängliggöra basket för målgrupper som ofta inte har en naturlig väg in i föreningslivet. Kreativa lösningar där basketen mötte målgruppen i deras vardag gjorde även kommunikationen lättare, roligare och mer effektiv. Basket är mer än en sport.

 

BK Häcken

BK Häcken, Rättighetsbyrån
BK Häcken har på ett strukturerat sätt utvecklat sitt sponsorerbjudande utifrån företagens behov. Hos BK Häcken är inte fokus på exponering och kommunikation - BK Häckens sponsorer söker kontakter med andra företag. Inte mindre än 6 nätverksformat har därför utvecklats vilket årligen genererar nya kontakter och 300 miljoner SEK i nya affärer mellan sponsorföretagen. Sponsorerna har med åren blivit mer och mer nöjda och sponsorintäkterna har ökat med 340 procent under de senaste 10 åren.