ÅRETS MEST KREATIVA LÖSNING

Läkerol let´s talk
Cloetta Sverige AB, KING, IUM, POST STHLM

Läkerol är ett välkänt varumärke, men löftet Makes People Talk som lanserades 1993 har kommunicerats olika över åren. Lösningen för att göra Läkerol relevant i samtiden blev att med hjälp av syftesdriven kommunikation engagera sig i en av Sveriges mest aktuella samhällsfrågor: integration. Appen Let's Talk sammanför de som vill lära sig svenska med de som vill lära ut. Satsningen fick stor uppmärksamhet, främst med hjälp av influencers som Kristoffer Appelquist och Jason "Timbuktu" Diakité.

 

Ett minne för livet, Vasaloppet 2016
Volvo Car Sverige, Relevent Communication AB

Genom avstamp i Volvo Cars varumärkesstrategi "Designed Around You" som handlar om att alltid sätta människan i fokus visar Volvo Car att de med sitt kreativa sätt att tänka lyckas bli en integrerad del av Vasaloppsåkarens upplevelse. Under Vasaloppen 2016 skapar Volvo Car en unik upplevelse och relation med 80% av åkarna, i en miljö där det är oerhört svårt att nå in till människorna. Varumärkespreferensen mättes till hela 69% efter upplevelsen. En resa som blev ett minne för livet.

 

Singelsläppet
Saatchi & Saatchi Stockholm

De senaste åren har Popagandafestivalen gjort flera engagerande kampanjer och event i sociala medier. I år ville de ta engagemanget ett steg längre och låta målgruppen spela huvudrollen, där deras egna sociala medie-konton blev den viktigaste medie-kanalen. Ett socialt experiment där Popaganda till fullo litade på "folkets" engagemang.

 

Brandkoll
Prime, Trygg-Hansa

Stress får oss att reagera istället för att agera. När det brinner - kan barn som skräms av rök, eld eller tjutande brandvarnare t.ex. gömma sig istället för att springa ut. Och trots att 90% av alla dödsbränder sker hemma har bara 1 av 10 brandövat i sin egen bostad. Genom att brandöva påverkas muskelminnet och därmed beteendet. Med initiativet Brandkoll får barn via en 360°film och VR-glasögon lära sig hur de ska agera i ett brinnande hem. Ett initiativ som hittills gett 225000 barn brandkoll!

 

Statue of integrity
Ord&Bild Reklambyrå

Sommaren 2016 hade "Bilden av Garbo" premiär på Fotografiska. För att generera uppmärksamhet kring utställningen bestämde de sig för att hedra, den extremt skygga och hemlighetsfulla, Greta Garbo på ett passande sätt. Lösningen blev "The Statue of Integrity", en staty rest på en av Sveriges mest folktomma platser mitt i Härjedalens vildmark. Genom eventet fick de nästan alla svenska nyhetsmedier att uppmärksamma utställningen och 100-tals människor att bege sig långt ut i vildmarken.