ÅRETS NYTÄNKANDE

 

Läkerol let´s talk
Cloetta Sverige AB, KING, IUM, POST STHLM

Läkerol är ett välkänt varumärke, men löftet Makes People Talk som lanserades 1993 har kommunicerats olika över åren. Lösningen för att göra Läkerol relevant i samtiden blev att med hjälp av syftesdriven kommunikation engagera sig i en av Sveriges mest aktuella samhällsfrågor: integration. Appen Let's Talk sammanför de som vill lära sig svenska med de som vill lära ut. Satsningen fick stor uppmärksamhet, främst med hjälp av influencers som Kristoffer Appelquist och Jason "Timbuktu" Diakité.

 

Singelsläppet
Saatchi & Saatchi Stockholm

De senaste åren har Popagandafestivalen gjort flera engagerande kampanjer och event i sociala medier. I år ville de ta engagemanget ett steg längre och låta målgruppen spela huvudrollen, där deras egna sociala medie-konton blev den viktigaste medie-kanalen. Ett socialt experiment där Popaganda till fullo litade på "folkets" engagemang.

 

NattVasan
Silva Sweden, Vasaloppet

SILVA har tillsammans med Vasaloppet utvecklat och lanserat Nattvasan, världens första nattlopp på skidor. Det unika med sponsringen är att SILVA gick in som huvudsponsor redan ett år innan själva eventet, vilket öppnat upp för nya kommunikativa möjligheter och associationsrätt med Nattvasan från start. Förutom att nå en bredare målgrupp, så har samarbetet hittills resulterat i en dokumenterad räckvidd på över 1800000 kontakter, 100 publicerade artiklar och 800 sålda Vasaloppslampor.

 

Grönt Kort för fair play
Stockholms Fotbollsförbund, Håkanson United

Allt fler inom ungdomsfotbollen upplever föräldrahets, tidig toppning och utanförskap. Klimatet på fotbollsplanerna har också blivit tuffare. Barn som filmar, skäller på domare och använder svordomar. Istället för att dela ut fler röda och gula kort, så började Stockholms Fotbollförbund dela ut Grönt Kort för Fair play. 20.000 gröna kort delades ut i S:t Eriks-Cupen vilket har givit ökad PR, samtidigt kunde förbundet knyta en sponsor till projektet, vilket ledde till ökade intäkter med 568%. 

 

Brandkoll
Prime, Trygg-Hansa

Stress får oss att reagera istället för att agera. När det brinner - kan barn som skräms av rök, eld eller tjutande brandvarnare t.ex. gömma sig istället för att springa ut. Och trots att 90% av alla dödsbränder sker hemma har bara 1 av 10 brandövat i sin egen bostad. Genom att brandöva påverkas muskelminnet och därmed beteendet. Med initiativet Brandkoll får barn via en 360°film och VR-glasögon lära sig hur de ska agera i ett brinnande hem. Ett initiativ som hittills gett 225000 barn brandkoll!