ÅRETS DIGITALA

 

Läkerol let´s talk

Cloetta Sverige AB, KING, IUM, POST STHLM

Läkerol är ett välkänt varumärke, men löftet Makes People Talk som lanserades 1993 har kommunicerats olika över åren. Lösningen för att göra Läkerol relevant i samtiden blev att med hjälp av syftesdriven kommunikation engagera sig i en av Sveriges mest aktuella samhällsfrågor: integration. Appen Let's Talk sammanför de som vill lära sig svenska med de som vill lära ut. Satsningen fick stor uppmärksamhet, främst med hjälp av influencers som Kristoffer Appelquist och Jason "Timbuktu" Diakité.

 

Los Santos Pride
Garbergs, Stockholm Pride

För att följa Stockholm Prides uppdrag att sprida kärlek och jämlikhet skapade Garbergs en digital prideparad i ett av världens mest våldsamma spel - Grand Theft Auto 5 (GTA 5). Los Santos Pride, uppkallad efter spelets fiktiva stad, var gratis att ladda ner så varje spelare kunde få en egen parad. 

 

Child 4 Child
Garbergs, Childhood Cancer International 

I januari 2016 sjöng över 900 000 barn refrängen till den specialkomponerade låten We Are One för att uppmärksamma barncancer. Den officiella versionen, med barnens röster, släpptes på Internationella barncancerdagen på Spotify, iTunes och Apple Music.

 

Kent - den sista sången
Passion Lab, 3

Hösten 2016 tog Kent farväl med en episk avskedsturné, som även önskade stärka sin position hos en musikintresserad målgrupp, fick tillfälle att ingå ett unikt samarbete. Med kampanjen- och den officiella turnéappen Den sista sången bjöds både konsertpublik och andra fans in att bli delaktiga. På kort tid blev appen en succé, och lagom till den sista konserten låste fansens samlade Kentbilder upp en film som satte punkt för turnén, och för en 27 år lång musiksaga.

 

Tele2 - THE SOUND OF EUROPÈ
PS Communication, Edelman Deportivo, Apartment5

Telekomföretaget Tele2 släppte inför Eurovision Song Contest i Stockholm en app där hela världen kunde vara med och sjunga en nyskriven låt som fick namnet "One". Syftet var att visa hur man med kraften av uppkoppling kan skapa öppenhet och gemenskap där alla sångröster sattes ihop till en. Världens första crowdsourcade sångröst blev en digital succé och engagerade människor i hela Europa. Pengarna som den producerade låten drog in skänktes till Radiohjälpen.