ÅRETS LÅNGSIKTIGA

Swedbank och friends - 15 år som vänner
Swedbank

Varje år utsätts 60000 barn för mobbning. Swedbank valde 2002 att engagera sig i kampen för att förhindra detta. Vi vill att alla skolor och idrottsföreningar ska få tillgång till de bästa metoderna för att förebygga mobbning. 2002 hade Friends 10 deltidsanställda idag finns 45 anställda på heltid. Under våra 15 år tillsammans har Friends genomfört 10000tals utbildningar och mött 100000tals barn i skolor och föreningar. Där vi möjliggör för Friends att föreläsa minskar mobbningen med 24 procent.

 

Rinkside3
3, Passion Lab

3 klev säsongen 10/11 in i en långsiktig satsning på hockeysponsring för att stärka varumärket hos prioriterade målgrupper. Strategin har varit att bidra till fansens intresse och relation till favoritklubbarna. Lösningen har byggt på lokala hockeyabonnemang och exklusiva och delade upplevelser i arenan. Sex säsonger senare har 3 genererat intäkter på över 100 mkr och ökat tänkbarheten med över 100% i jämförelse med Sverige-snittet. 

 

Skoda hockeyfonden
Passion Lab, Skoda Sverige 

Skoda är sedan 2010 sponsor till svensk ishockey. För att kommunicera med målgruppen hockeyintresserade barnfamiljer lanserades Hockeyfonden. Ett koncept och initiativ där Skoda möjliggör för barn/ungdomar att börja spela på hockey. Genom utdelningar till föreningar och privatpersoner, kommunikation vid hockeytidpunkter samt integrering av Tre Kronor har Skoda skapat gillande hos målgruppen. Men också gjort långsiktig skillnad för svensk hockey. Lite enklare och smartare helt enkelt

 

Försvarsmakten vs Svensk innebandySvenska Innebandyförbundets, Försvarsmakten

2010 blir den allmänna värnplikten vilande och Försvarsmakten behöver med kommunikation nå ut för att locka till anställning. I en smältdegel av koppling till målgruppens drivkraft att träna och tävla i grupp, jämställdhet och nationell förankring samt möjliga resurser sticker innebandy ut som den optimala partnern för ett långsiktigt arbete för att skapa intresse för Försvarsmakten. 2010 börjar samarbetet som inte bara pågår utan som också bevisat sig leverera på mål som sattes för samarbetet. 

 

Arla kosläpp
Le Pacte, Arla

Arla startade 2005 Arla Kosläpp och en svensk tradition var född! Ett välkommet vårtecken, inte minst för barnfamiljer och en unik möjlighet för gårdarna att visa upp sig. Från starten 2005 med tre gårdar och några hundra besökare till 78 gårdar och över 165 000 besökare. Kosläppet sätter bönderna i fokus och besökarna får "komma hem till Arla". Mediala genomslaget är starkt och Arla har lyckats förändra mediabilden av bolaget där mjölkbonden allt mer framstår som bolagets primära talesperson.