ÅRETS ENDORSEMENT

Läkerol let´s talk
Cloetta Sverige AB, KING, IUM, POST STHLM

Läkerol är ett välkänt varumärke, men löftet Makes People Talk som lanserades 1993 har kommunicerats olika över åren. Lösningen för att göra Läkerol relevant i samtiden blev att med hjälp av syftesdriven kommunikation engagera sig i en av Sveriges mest aktuella samhällsfrågor: integration. Appen Let's Talk sammanför de som vill lära sig svenska med de som vill lära ut. Satsningen fick stor uppmärksamhet, främst med hjälp av influencers som Kristoffer Appelquist och Jason "Timbuktu" Diakité.

 

Huawei honor - att våga utmana
Isobar

Den svenska smartphone-marknaden domineras fullständigt av ett fåtal aktörer. För Honor - en ny aktör med bara 4% kännedom - krävdes en perfekt endorser för att göra ett avtryck. För att snabbt etablera Honor i Sverige valde vi rapparen Petter som ambassadör. Med perfekt träff i målgruppen och en tonalitet som matchade varumärket skapade vi ett unikt och framgångsrikt ambassadörsskap kring att våga utmana. Samarbetet togs ut i alla kanaler och överträffade alla strategiska och taktiska mål.

 

Stage 3
3, Passion Lab

Går det att skapa en helt ny musikscen, där det övergripande konceptet blir lika viktigt som lyskraften hos de enskilda artisterna? För att stärka musikpositionen hos en prioriterad målgrupp och generera unikt innehåll skapades Stage 3. Konceptet tänjde på begreppet "mobilt musiklyssnande" och blev en manifestation för 3:s varumärkeslöfte Never Stop Sharing. Genom att dela med sig av en livemusikscen som kunde dyka upp var- och när som helst, belönades 3 med enormt engagemang från målgruppen. 

  

Henkes hårresande meddelande
Jung Relations, HardHat, MediaCom

Henke Lundqvist = Head & Shoulders. Så långt är alla svenskar med. Men det finns fortfarande skeptiker som undrar: använder han schampot på riktigt?

Det dags att avslöja sanningen - en gång för alla. 

Henkes avslöjande resulterade i 37,5 miljoner i förtjänad mediareach, att brand recall steg från 26% till 50%, samt att försäljningen ökade med 8%. Men allra viktigaste: efter 5 år som ambassadör vet nu alla svenskar han också använder schampot - på riktigt.

 

Umami park
Wonderland tillsammans med BBS Group

Hur får man människor att besöka en plats som inte finns? Hur förändrar man en negativ uppfattning om en stadsdel, som få dessutom vet var den ligger? Wallenstam ska skapa ett helt nytt bostads- och restaurangområde i Hallonbergen, Umami Park. Baserat på en analys av framtidens boende blev vår eventstrategi att koppla området till konst, mode, mat och musik. Genom fyra event på dessa teman samt noga utvalda endorsers var målet var att sprida bilden av ett nytt och modernt område.