ÅRETS BÄSTA SPONSRING

KENT, Den sista sången
Passion Lab, 3

Hösten 2016 tog Kent farväl med en episk avskedsturné, som även önskade stärka sin position hos en musikintresserad målgrupp, fick tillfälle att ingå ett unikt samarbete. Med kampanjen- och den officiella turnéappen Den sista sången bjöds både konsertpublik och andra fans in att bli delaktiga. På kort tid blev appen en succé, och lagom till den sista konserten låste fansens samlade Kentbilder upp en film som satte punkt för turnén, och för en 27 år lång musiksaga.

 

NattVasan
SILVA Sweden, Vasaloppet

SILVA har tillsammans med Vasaloppet utvecklat och lanserat Nattvasan, världens första nattlopp på skidor. Det unika med sponsringen är att SILVA gick in som huvudsponsor redan ett år innan själva eventet, vilket öppnat upp för nya kommunikativa möjligheter och associationsrätt med Nattvasan från start. Förutom att nå en bredare målgrupp, så har samarbetet hittills resulterat i en dokumenterad räckvidd på över 1800000 kontakter, 100 publicerade artiklar och 800 sålda Vasaloppslampor.

 

EM:s bästa fans
Håkanson United, Norrlands Guld, Svenska Fotbollsförbundet och Starcom

EM är ölbranschens viktigaste försäljningstillfälle. Norrlands Gulds utmaning var att utmana huvudkonkurrenten som var huvudsponsor. Hur skall man kunna stå upp mot deras stora internationella exponering & budget? SvFF ökade samtidigt antalet medlemmar i supporterklubben och stärkte relationen till sina mest lojala fans.

Resultatet blev ett fullständigt integrerat aktiverings- och contentdrivet samarbete baserat på interaktion med fansen vilket, trots mycket begränsad budget, ledde till rekordresultat.

 

ICA-klassikern
ICA Sverige AB

ICA-klassikern skapades för att ytterligare förstärka och bidra till ICAs position inom hälsa. Inte bara som en matbutik som satsar på hälsosam kost och ger kunderna tips och råd, utan också som en möjliggörare för rörelse och motion. En egen unik version av En Svensk Klassiker där ICAs kunder får hjälp och stöd att genomföra klassikerns olika lopp, utifrån sina egna villkor och med mer tid till varje delmoment.

 

Max @ Way Out West
Max Hamburgare, JMW/Acne/Starcom

Max storsatsar på en grönare meny. För att lyckas behövde kedjan nå och intressera en central målgrupp, vegetarianer. Vi valde därför att medverka på Way Out West och öppnade världens första helt köttfria Max. Satsningen gav 143 nyhetsklipp och en förtjänad räckvidd på 4,4 miljoner. Försäljningen överträffade alla rekord och Max har fyrdubblat försäljningen av hamburgare som innehåller annat än rött kött. Dessutom ökade uppfattningen av Max som ett företag som tar ansvar för miljön med 28%.