Musikhjälpen 2008

Musikhjälpen 2008 

Sveriges Radio och Sveriges Television

 

Juryns motivering: "'Think outside the box' - något som inte var helt enkelt för de tre radiopratare som dygnet runt satt instängda i en glasbur på ett torg i Malmö en vecka före jul. Att mitt i julruschen få ungdomar att skänka pengar ur sin begränsade budget till människor på flykt kräver en trovärdighet och ett engagemang utöver det vanliga. Med projektet Musikhjälpen skapades en veckolång brygga in till en känslig och kritisk målgrupp och budskapet kunde överföras på ett både interaktivt och högst relevant sätt. Den nya "trottoargalan" skapade också fokus på en angelägen fråga under väsentligt längre tid än de traditionella insamlingsgalorna på TV. Grattis Sveriges Radio och SVT till att ha genomfört årets bästa publika event!"

 

Genom Musikhjälpen 2008 förenas unga människors intresse för musik och konst med ett engagemang för människor på flykt. Varje bidrag räknas, och under parollen "alla kan hjälpa" lyckades Sveriges Radio, SVT och Radiohjälpen, i en aldrig tidigare skådad "trottoargala", engagera grupper som tidigare inte haft intresse av - eller råd - att göra något konkret.

 

Ehsan Noroozi, Kitty Jutbrink och Henrik Torehammar genomförde en 144 timmar lång tv- och radiolivesändning från en glasbur på ett torg i centrala Malmö. Detta kombinerades med klubbar och streetaktiviteter som parkour, skate, hip-hop, flashmobs, pingpongremixar och gatujournalism. Ett sextiotal events genomfördes i och runt Malmö för att få en stark lokal förankring. Engagemanget på gräsrotsnivå, i skolor föreningar, fritidsgårdar och lokala nätverk, var stort. Musikartisten Basshunter besökte på eget initiativ glasburen och framförde en nyskriven låt till Musikhjälpen - för att sedan gå ut på torget med en insamlingsbössa. En morgon cyklade en Malmöbo förbi och lämnade in ett kuvert med hela sin månadslön, med motiveringen att "nu gäller det att ställa upp".

 

Målet var att samla in 1 miljon kronor till Radiohjälpen. När projektet avslutats hade dryga 3 miljoner samlats in. Genom ett evenemang som profilerat sig som "mer gata än gala" lyckades man på ett trovärdigt sätt närma sig en svårtflörtad målgrupp och få dem att engagera sig.

 

 

 

Bild
Bild