EVERY TEAM NEEDS A SHIRT WITH A STORY

adidas - Every Team Needs a Shirt with a Story
adidas - Every Team Needs a Shirt with a Story

Every Team Needs a Shirt with a Story

Jung Relations och adidas

 

Inför säsongen 2010 skulle adidas lansera nya matchtröjor för AIK, Djurgårdens IF och IFK Göteborg. Tre unika kampanjer för tre rivaliserande klubbar skulle genomföras inom ramen för samma koncept. Målet var att bygga hype kring lanseringen, driva försäljning av de nya tröjorna och samtidigt skapa samhörighet mellan adidas och klubbarnas supportrar. Utmaningen blev att fånga kärnan och essensen i en för målgruppen oerhört känslig och viktig produkt.

 

AIKs kampanjbudskap, "Kom och ta oss!", baserades kring lagets starka tradition kring färgen svart. "Guld i ryggen. Svart i sinnet. Keep it black" berättade historien om klubben, kulturen och attityden som tog laget till dubbla guld 2009. Djurgårdens IF och "Ingen tröja torr" byggdes kring Djurgårdens klassiska emblem i originalutförande och ett citat från legendariske DIF-profilen Knivsta fångade lagets "fighting spirit". IFK Göteborgs "Nästa mästarna!"-tröja lekte med lagets track record som den vinstrikaste klubben i Sverige och det etablerade "Mesta mästarna"-begreppet, kopplat till ungdomsverksamheten. Lanseringen av tröjorna skedde tillsammans med supporterklubbarna genom "smygläckta" bloggbilder, Youtube-filmer och Facebook-appar. Klubbspecifika "ikonbilder" förmedlade kampanjbudskapet och varje klubb höll ett eget lanseringsevent med adidas.

 

"Every team needs..."-kampanjen uppmärksammades stort i supportrarnas egna kanaler och på redaktionell plats i Aftonbladet, Expressen och Svenska Fans. IFK-bloggen "Bara Ben" har över 1 000 kommentarer kring tröjlanseringen. Youtube-filmerna visades över 40 000 gånger under de tre första veckorna och 10 000 fans lyfte tröjkampanjen i sina Facebook-profiler. Försäljningen av 2010 års tröjor har slagit 2009 stort med en sammantagen ökning på 99 %.

 

tillbaka