BORDELLEN I ALMEDALEN

Bordellen i Almedalen
Bordellen i Almedalen

Bordellen i Almedalen

Gyro, Järfälla tjejjour och Spotlight PR

 

Under senare år har allt fler röster för att släppa sexhandeln fri gjort sig hörda och undersökningar visar ungdomar blir allt mer positivt inställda till sexköp. Genom att placera en bordell i Visby under Almedalsveckan lyckades Järfälla Tjejjour få politiker, journalister och semestrande svenskar att äntligen börja diskutera de verkliga konsekvenserna av sexhandel.

 

Den primära målsättningen var att aktivera stora, etablerade medier och opinionsbildande personer för att belysa prostitutionens baksida och på så sätt förändra attityder kring - och motverka efterfrågan av - sexköp. Dessutom sattes en rad kvantifierbara pr-mål; man ville bland annat få minst ett rikstäckande etermedia att lyfta frågan om sexhandel på nationell nivå. Nyheten att var fjärde svensk man vill skrota sexköpslagen planterades hos Rapport-redaktionen samtidigt som Regeringen släppte sin utredning kring sexköpslagen. Det blev upptakt till den fysiska bordellen, som placerades mitt i Visby under Almedalsveckan med budskapet "Hej alla sexköpare och sexköpsförespråkare, här i bordellen kan ni mötas och känna er som hemma". Eventet understöddes av printannonsering, affischering och webbsändningar. Samtliga från Järfälla Tjejjour engagerades på plats i Almedalen.

 

Projektet uppmärksammades i ett sju minuter långt inslag i TV4, i Sveriges Radio, i dagstidningar, på nätet och genom "Duellen om Bordellen" i Debatt på SVT. Intervjuer med Järfälla Tjejjour resulterade i 44 ledare, krönikor och debattartiklar. Annonserna nådde ett obsvärde på nära 70 %; andelen positiva till sexköpslagen ökade med 28 % och Bordellen i Almedalen utsågs till Almedalsveckans främsta Mediamaktfaktor.

 

tillbaka