FOLKDRÄKT 2.0

Folkdräkt 2.0
Folkdräkt 2.0

Folkdräkt 2.0

Svenska Turistföreningen (STF) och Syrup

 

Svenska Turistföreningen (STF) fyllde 125 år och ville i samband med detta berätta om sin verksamhet och sitt erbjudande på ett tydligare och enklare sätt än tidigare. Föreningens övergripande målsättning är att inspirera och värna om turism i svenska natur- och kulturmiljöer. Detta år fanns dessutom målsättningen att föryngra sig och nå en ny, yngre målgrupp, driva trafik och bokningar till den nya hemsidan och i förlängningen få ännu fler att upptäcka Sverige.

 

Folkdräkten är nästan lika gammal som STF, den finns i en mängd lokala variationer och är för många bortglömd, för andra helig. När allt kommer omkring är den dock mode - ett ämne som idag kanske mer än något annat engagerar unga på nätet. STF blåste nytt liv i folkdräkterna och skapade Folkdräkt 2.0, en tävling där Sveriges främsta designskolor tog fram 25 moderna folkdräkter. Några av Sveriges mest lovande unga designers fick välja varsitt landskap, resa och bo på STF:s anläggningar för att komma nära bygdens utbud, samla inspiration och analysera det speciella med landskapet. Historien, traditionen och alla de nya strömningarna blev grund för de nya, uppdaterade folkdräkterna. Deltagarna bloggade under hela tävlingen och besökare på nätet kunde följa och "gilla" fram en topp 10-lista. Alla kreationerna visades upp på en avslutande modevisning som även streamades live på siten. En namnkunnig jury ledd av Caj Bond utsåg det vinnande bidraget.

 

Med en liten men väl använd budget lyckades Folkdräkt 2.0 nå stort genomslag i media och via sociala medier. Foldräkt 2.0 nådde ett beräknat PR-värde på över 18 miljoner. Antalet besök på STFs hemsida slog tidigare sommars otroliga rekord och online-bokningarna ökade.

 

tillbaka