KONST PÅ ELSKÅP

Fortum - Konst på elskåp
Fortum - Konst på elskåp

Konst på elskåp

Fortum, Prime PR, Bodén & Co och Garbergs

 

Fortum har ett avtal med Stockholms stad om klottersanering av elskåpen runt om i staden som 2009 kostade företaget 10 miljoner kronor. Saneringen hade dittills inte varit medialt intressant och utmaningen var att skapa uppmärksamhet kring den investering som Fortum årligen gör för att göra staden snyggare och trivsammare. För att visualisera CSR-satsningen engagerades allmänheten för att skapa unika och vackra inslag i Stockholms stadsbild under året som Europas miljöhuvudstad.

 

En väl omhändertagen stadsmiljö kan bidra till ökad trygghet, minskad skadegörelse och därmed minskade kostnader för klottersanering. I samband med Stockholms år som miljöhuvudstad lanserade Fortum tävlingen "Konst på elskåp". Tävlingsbidrag i form av konstverk laddades upp på en kampanjsite. Olika applikationer lät deltagarna sprida budskapet i sociala medier. Elskåp runt om i stan folierades med budskap som "gör om mig" och "piffa till mig". De 30 konstverk som fick flest röster avbildades på lika många fysiska elskåp och blev ett unikt inslag i Stockholms stadsbild. För att stimulera konstnärlig höjd på tävlingen utlystes ett stipendium på 25 000 kr till ett av de vinnande bidragen. Fortum höll en vernissage och auktion på Centralen där avkastningen gick till Stockholms stadsmission. En virtuell karta ersatte sedan kampanjsajten och visade var de fina elskåpen fanns.

 

1 210 godkända bidrag deltog i tävlingen och totalt 180 000 röster registrerades. Elskåpskonsten genererade 40 000 kr till stadens hemlösa och mätningar visar att 4 av 10 blivit mer positiva till Fortum som ett resultat av kampanjen. Kommande års mätning får visa om den även bidragit till minskade saneringskostnader. "Konst på elskåp" visade att alla samhällsprojekt inte behöver rädda världen - ibland kan det räcka med att bara göra vardagen lite, lite vackrare.

 

tillbaka