Panasonic LUMIX på Fotografiska

Bild
Panasonic LUMIX & Fotografiska
Panasonic LUMIX & Fotografiska

Panasonic LUMIX & Fotografiska

JJP/Aegis, Panasonic, Vizeum och DDB Stockholm

 

Panasonic var inför 2010 akterseglade i såväl system- som kompaktkamerasegmentet. Fokus för året var att fylla varumärket med emotionella värden och driva försäljning. Stor prioritet lades vid en målgrupp som brinner lite mer för foto än snittet och som är beredd att investera en slant i sin kamera. Panasonic sökte en arena som kunde samla målgruppen. Så annonserades byggandet av Nordens första mötesplats för fotokonst - Fotografiska museet i Stockholm.

 

Panasonic LUMIX gick in som huvudsponsor för Fotografiska, en arena som träffade rakt in i en kreativ, medveten och köpstark målgrupp. Huvudsponsorskapet gav delaktighet i arbetsprocessen och integrera LUMIX som en naturlig del av museiupplevelsen. Aktivering mot slutkonsument prioriterades högt; "LUMIX 1200" lät 1200 LUMIX-ägare exponera sina bilder på Panasonic-skärmar i en av museets utställningshallar, parallellt med ordinarie utställningar av Annie Leibovitz, Vee Speers och Lennart Nilsson. En kampanjsite lät fotograferna välja utställningsslottar och skapa egna, exklusiva vernissageinbjudningar. Affärskunder och den egna personalen har under året kunnat besöka Fotografiska samt nyttja mötes- och konferenslokaler och man har produktexklusivitet i museibutiken.

 

Efter sponsorskapets första år slutar Panasonic som tvåa i kompakt- och trea i system segmentet med konkurrenterna Nikon och Canon inom räckhåll. Samarbetet är idag en naturlig del av alla kamerakampanjer och en viktig beståndsdel i Panasonics onlinekommunikation. Stickprov som korskörts mot nationella varumärkes- och säljanalyser visar en kännedomsökning på 15 % och ökad liking med 12 % kopplat till sponsorskapet.

 

tillbaka