MARABOU POLKA-LANSERING

Marabou Polka-lansering
Marabou Polka-lansering

Marabou Polka-lansering

Concept Store, Kraft Foods och Prime PR

 

Under sommaren 2010 lanserades Marabou Polka - en chokladkaka med polkabitar. För att skapa engagemang hos en yngre, kräsen målgrupp valde Marabou bort smakfokuset och drog ut på Polkaturné - ett mobilt dansevent där besökare dansade polka till remixad musik på en dansmatta. Dessutom skapades världens största digitala dansgolv på Facebook.

 

Tillsammans med musikproducenten Gorm skapades tre låtar med polkans tvåtakt som grund. Dessa parades ihop med tre specialkoreografier från danskollektivet Urban Angels. Dansen blev gemensamt tema för lanseringen och låg till grund för kommunikationen kring turnén. Alla som dansade fick en Marabou Polka och den som dansade hem mest poäng i varje stad vann ett DJ Hero. Personalen skapade innehåll till Marabou.se och la löpande upp bilder och rörligt material. På Facebook kunde den nya polkadansen dansas i form av ett spel där fingertopparna var dansskor och tangentbordet dansgolv. De som dansade fram högst poäng vann ett DJ Hero. Ett eget Polkipedia innehöll allt man behöver - eller inte behöver - veta om Polka.

 

Dansmattorna hade en beläggning på 94 % av sin tillgängliga tid, vilket genererade totalt 6 848 danser (18 % över det satta målet). 17 veckor efter lanseringen hade man nått 76 % av den budgeterade årliga försäljningen. Genom att återinföra glädje och humor till en produktkategori som på senare år blivit alltmer förknippad med finsmakare och kakaohalter slog Marabou Polka historiskt försäljningsrekord och blev den mest framgångsrika produktlanseringen i Marabous 90-åriga historia.

 

tillbaka