MILDA TOMTENS PEPPARKAKSFABRIK

Milda - Tomtens Pepparkaksfabrik
Milda - Tomtens Pepparkaksfabrik

Milda - "Tomtens Pepparkaksfabrik"

Lowe Brindfors, Golin Harris, Unilever och Art'n Dito

 

2010 följde Milda upp tidigare års succé, Sveriges största pepparkakshus, med Tomtens Pepparkaksfabrik på Stockholms Central. Under julen intensifieras kampen mot smöret och även detta år gick Milda in i eventsatsningen med målsättningen att äga fenomenet julbak och associationen till margarin som en självklar ingrediens på bakbordet.

 

Den primära målgruppen var barnfamiljer, mat-, bak- och familjebloggare. Eventet skulle fungera som pr-katalysator och få redaktionellt utrymme, men stor vikt lades också vid att skapa minnesfulla fotomöjligheter som kunde få spridning i andra kanaler. Att få gå in i huset var en av de saker som efterfrågades mest under eventet 2009 och detta tog man med sig i byggandet 2010. Pernilla Wahlgren engagerades tillsammans med sina barn och vänner från Pernillas Värld för att dekorera pepparkakor framför publik. Besökande barn (i alla åldrar) fick välja pepparkaka och vid olika arbetsstationer lägga på kristyr, dekorera med godis och checka ut från sitt fabrikspass som diplomerade pepparkaksfabrikörer. Tomten gjorde dagliga besök i sin Pepparkaksfabrik och tog emot önskelistor och signerade pepparkaksdiplom åt den ringlande kön av baksugna barnfamiljer.

 

4000 personer besökte huset under de tre dagarna och 3000 (stora och små) barn dekorerade sin egen pepparkaka och fotograferades med tomten. Eventet uppmärksammades med inslag i TV4 Stockholm, artiklar i branschmedia och rikspress samt i sociala medier. Milda slog försäljningsmålen med 9 %. Ett av årets mest väldoftande event har utvecklats till ett efterfrågat och omtyckt inslag i jul-Sverige.

 

tillbaka