ROSA KUDDEN

Rosa kudden
Rosa kudden

Rosa kudden

Milk Reklambyrå och Mio

 

Som en del i samarbetet med Cancerfonden och Rosa Bandet bestämde sig möbelkedjan Mio för göra något mer än att bara samla in pengar och bidra till forskningen. Mio ville lyfta frågan och skapa större uppmärksamhet kring ämnet bröstcancer. Lösningen blev en rosa kudde. En mindre, specialsydd kudde stoppades in i den större rosa kudden. Kunderna fick sedan själva upptäcka knölen i kudden med sina egna händer.

 

Målgruppen var inredningsintresserade kvinnor samt media och bloggare med inredningsfokus. Mio producerade en specialsydd rosa kudde. Budskapet i kampanjen var "Köp en obekväm kudde och stöd Rosa Bandets kamp mot bröstcancer", men för att beröra och skapa en större snackis nämndes inte den lilla knölen/kudden som gömts inuti den större. På den lilla kudden inuti stod det "Tack för att du stöder kampen mot bröstcancer. Mio och Rosa Bandet."

 

Under kampanjperioden såldes totalt 4 000 Rosa kuddar. Kudden var med i morgonsofforna på TV4 och SVT, i radio, inredningstidningar och lokalpress. Den diskuterades dessutom flitigt i bloggvärlden inredningsbloggarna med diskussion och kommentarer och spridning vidare. Genom en enkel men kreativ lösning, obekvämt nära det verkliga problemet, lyfte Mio en svår fråga och bidrog till diskussionen kring kampen mot bröstcancer.

 

tillbaka