SANTA MARIA MELODIFESTIVALEN 2010

Bild
Santa Maria Melodifestivalen 2010
Santa Maria Melodifestivalen 2010

Santa Maria Melodifestivalen 2010

JJP/Aegis, Santa Maria, Vizeum och Fredag

 

Santa Maria är störst i Norden på kryddor och har som delkoncept en linje produkter i kategorin "texmex". 2010 ville man nå nya grupper, främst barnfamiljer, samt förflytta befintliga texmex-konsumenter från "medium" till "heavy users". I november 2009 gick Santa Maria in som sponsor till Melodifestivalen. På temat fest och glamour anordnades en tävling där vinsten var att få bjuda hem Melodifestivalen-vinnaren på texmex-middag.

 

Melodifestivalen matchade kraven på stor räckvidd och hög kontaktfrekvens. Samarbetet skulle bygga nyfikenhet kring nya produkter, positionera varumärket och öka konsumtionen av texmex-mat. Santa Maria ville dessutom lyfta texmex-matens status på middagsbordet, från oglammig vardagsmat till ett spännande, självklart val för en gnistrande festivalkväll. Temat "Äkta festivalmat" togs ut i integrerat i allt från annonser och butiksmaterial till Facebook-appar. Festivalpubliken fick tävla om vem som hade den roligaste, skönaste och mest intressanta idén för en festlig och glamorös texmex-middag att bjuda årets festivalvinnare på. Vinnaren utsågs av artisten själv. En av schlagervärldens mest glamorösa och populära artister, Charlotte Perrelli, engagerades för att bära fram budskapet "vinna en melodifestivalvinnare" i olika kanaler.

 

Totalt lämnades 1057 tävlingsbidrag in via kampanjsiten och eventytor på plats i festivalarenorna. Santa Maria noterade en topplacering i sponsorerinran och 125 % ROI på den totala kampanjinvesteringen. Försäljningen ökade med 12 % mot 2009 och Santa Maria tog 3,5 % marknadsandel under festivalperioden.

 

tillbaka