STOCKHOLMS FILMFESTIVAL

Bild
Stockholms filmfestival
Stockholms filmfestival

Stockholms filmfestival

 

Stockholms filmfestival startade 1990 och är idag en av norra Europas ledande filmfestivaler. Festivalen vill ligga i teknisk framkant och belysa det mest banbrytande inom filmkonsten, vilket också genomsyrar arbetet med sponsorerna. Snittåldern på festivalbesökaren är runt 30 år och könsfördelningen jämn. Publiken består av medvetna "early adapters" som använder nätet till att konsumera film och musik. Insikter kring målgruppen utgör grund för kartläggning och införsäljning mot potentiella samarbetspartners.

 

Målsättningen är att skapa långsiktiga samarbeten baserat på förtroende och kreativ drivkraft. Festivalen skräddarsyr aktiveringsupplägg och engagerar sponsorerna i gemensamma och tekniskt innovativa projekt som integreras med festivalens verksamhet." Festival on Demand" levererar kvalitetsfilm från festivalprogrammet i Telias digitaltv-nät över hela landet. Utmärkelsen "L'Oréal Paris Rising Star" delas ut till en lovande svensk skådespelare (2010 Alicia Vikander). Jameson håller filmquiz för festivalbesökarna och bygger upp en filmbar i Skandias innerfoajé. Tillsammans med Nikon lanserade festivalen Nikon Film Festival, en webbaserad kortfilmstävling för unga filmskapare. Huvudsponsorerna blir värdar för varsin festivalbiograf och får på så sätt en oöverträffad kontaktyta mot festivalens besökare.

 

Festivalfansen är en medveten grupp som följer festivalen på nära håll och fokus är alltid att tillsammans med sponsorerna skapa positiva upplevelser för filmpubliken. Festival on Demand har under två år genererat stort intresse i media och väckt en intensiv debatt om hur filmdistribution kan, och tillåts, att se ut på 2010-talet. L'Oréal Paris Rising Star uppmärksammas stort, både under festivalveckan och då man tillsammans med LÓréal bjuder ner vinnaren till filmfestivalen i Cannes.

 

tillbaka