VOLVO SUBJECT60

Volvo Subject60
Volvo Subject60

Volvo Subject60

Jung Relations, Volvo och Knock

 

Volvo har under åren etablerat sig som det säkra alternativet - den tråkiga grannfamiljens bil, en bil för de utan temperament och passion men med en genomtänkt pensionsportfölj. Inför lanseringen av nya S60 ville Volvo påbörja en långsiktig ompositionering av varumärket, från enbart rationella säkerhetsargument till med mer emotionella associationer.

 

Siktet ställdes in på yngre, stilbildande grupper som representerar vad nya Volvo vill stå för. Målet var att skapa incitament för dem att föra historien om det nya varumärket vidare. Konceptet, Subject60, var en mode- och musikfokuserad turné med stopp i fem europeiska storstäder. Inför turnén skapades en "key hunt" där läsare av lokala livsstilsbloggar kunde ladda ner en augmented reality-app och leta nycklar till festen. Nycklarna var utplacerade på "naughty places" som tatueringsstudios eller insprängda i en graffittivägg. Under eventet festade exklusivt inbjudna i en mörk labyrint av konceptualiserade beteendeexperiment som på olika sätt mätte deltagarnas "naughty behavior". Lykke Li uppträdde och Facehunter fotade och producerade en TV-serie om turnén.

 

När turnén var över utsågs, med hjälp av festens interaktiva delar, Paris till "the Naughty Capital of Europe". 58 % av de 427 publicerade artiklarna om eventet kopplas till budskapet "the all-new Volvo S60 is the responsible Volvo having fun". Trycket på väntelistorna för nya S60 är enligt Volvo själva över förväntan och planer finns att genomföra liknande turnéer på den kinesiska och ryska marknaden.

 

tillbaka