SVENSKA HJÄLTAR

Svenska Hjältar
Svenska Hjältar

Svenska Hjältar

Aftonbladet, BSP Marketing, OTW Television och Micael Bindefeld AB

 

Svenska Hjältar är en av Aftonbladets mest omfattande satsningar. Evenemanget ska vara motkraft till den tunga och traditionella nyhetsbevakningen som Aftonbladet vanligtvis bedriver. Det finns massor av goda nyheter i vår närmiljö som man som läsare kan känna igen sig i och bli inspirerad av. Berättelsen om vardagshjältarna ska göra att fler bryr sig om varandra, att fler vågar ingripa och säga ifrån.

 

En viktig ståndpunkt för galan är att ingen ska bli utröstad, ingen vinner och att inga pengar samlas in. Istället vänder man på begreppen och låter kändisar vara publik när tittare, läsare och personer i deras närhet hyllas för sina hjälteinsatser i vardagen. Viktigt är också att visa på att det finns olika typer av hjältedåd. Nomineringarna delas in i "Livsgärning", "Civilkurage", "Ungdomshjälte" och så vidare. Allt handlar om att hjältarna ska inspirera andra att tänka "Kan hon, så kan jag...". Ett hjältedåd kan vara litet men viktigt och projektet letar inte efter superhjältar. Kampanjen börjar i september med artiklar i print och på samt puffar och intervjuer i TV4 Nyhetsmorgon. En namnkunnig jury utser vinnare i varje kategori och dessa hyllas under en stor gala på Cirkus i Stockholm med uppföljning i en bilaga i Aftonbladet.

 

Svenska Hjältar har blivit en grundsten i Aftonbladets journalistiska arbete. Projektet stämmer väl in på tidningens värderingar kring civilkurage och medmänsklighet 2010 lämnades nära 550 nomineringar in och kampanjsidan hade över 470 000 klick. Att man tvingats införa en treårsregel för att få en förnyelse i juryn (för att ingen vill lämna) vittnar om det emotionella engagemang insatserna från våra vardagshjältar väcker.

 

tillbaka