TILLSAMMANS

Bild
IKEA Tillsammans
IKEA Tillsammans

Tillsammans

Kollo och IKEA

 

IKEA gick under sommarens kungliga bröllop in som samarbetspartner till Stockholms stads aktivitetssatsning Love 2010. Målet var att förstärka bilden av IKEA som den ledande nytänkaren inom heminredning genom att inspirera och utmana besökarnas syn på vad heminredning kan göra för deras relationer.

 

Bröllopstemat knöt på ett naturligt sätt an till milstolpar som att flytta ihop, bilda familj och bygga ett nytt hem - alla viktiga beröringspunkter för IKEA. Alla aktiviteter, utställningar, produkter och evenemang passades in i det tematiska ramverket "Tillsammans". I paviljongen på Skeppsbron erbjöds lek och inspiration. Stora delar av utställningen var gjord av studenter från designhögskolor över hela landet. Tillsammans-butiken sålde särskilda produkter lämpade för två, som stereotablettasken, örngott i set om två eller boxen med "bygg din egen samlartallrik", allt brandat med Tillsammans-symbolen som illustrerats av Lotta Kühlhorn. Camp Tillsammans, ett hotell-tältläger med garanterad havsutsikt och IKEA-mässig prissättning, blev fullbokad på mindre än en timme.

 

En färgglad och lekfull färgskala användes genom hela utställningen. Tillsammans-budskapet genomsyrade all kommunikation, både på plats och på kampanjsite. Visade man soffor var det tvåsits, tältplatserna var familjetält eller plats i sovsalstält, man hade extrapris på två koppar kaffe och så vidare. Folkets fest var inte på slottet - den ville IKEA ha tillsammans med Stockholmare och besökare i paviljongen på Skeppsbron.

 

tillbaka