MEKONOMEN VÅGA FRÅGA

Bild
Mekonomen - Våga Fråga
Mekonomen - Våga Fråga

Mekonomen Våga Fråga

S&B och Mekonomen

 

Mekonomen ville nå nya målgrupper och visa upp ett bredare fokus i en mansdominerad bransch. Konceptet Våga fråga uppmanade kunder och anställda att våga ställa frågor om svårgripbara och för många otillgängliga ämnen - bilservice och bröstcancer. Genom omtanke och förståelse avdramatiseras människors osäkerhet, vilket förenklar och synliggör svåra frågor. Internt ville man ena företaget kring ett viktigt ämne och skapa ökad förståelse för betydelsen av dialog med kunderna.

 

Huvudpartnerskapet till Rosa Bandet skulle stärka relationen med befintliga kunder och dessutom nå nya målgrupper; "kvinnan i den moderna familjen" identifierades som drivande i konsumtionsbeslut och var dessutom underrepresenterad som kund hos Mekonomen. Konceptet Våga fråga syftade till att uppmuntra till dialog kring, och därmed ökad förståelse för, Mekonomens produkter och tjänster samt för bröstcancer och Rosa Bandet. Kampanjen lanserades under STCC-finalen på Mantorp och togs därefter ut i butik. Mekonomen sålde Rosa produkter och alla verkstäder erbjöd Rosa service. Butiker, verkstäder och personal brandades i rosa och med budskapet "Våga fråga". För varje fråga som ställdes till Mekonomen Direkt skänktes en krona till Rosa Bandet och Mekonomen drev via webben trafik till Cancerfondens info- och stödlinje.

 

De kvantitativa målen nåddes med drygt 2,5 miljoner insamlade kronor till Rosa Bandet. 40 000 Rosa produkter och 10 000 Rosa service såldes och kampanjen uppmärksammades medialt i rikspress och lokalpress. Cancerfondens årliga undersökning placerar Mekonomen i topp bland partners efter bara ett år; bland kvinnor 25-59 år uppgick kännedomen till hela 41%.

 

tillbaka