Ariel Fashion Shoot

Ariel Fashion Shoot

Ariel Fashion Shoot

Procter & Gamble Nordic, Saatchi & Saatchi, MSL Nordic, B-Reel, Atomgruppen och Utsikt Kommunikation

 

2011 ville Procter & Gamble visa upp Ariel Actilifts förträfflighet på området fläckborttagning. Syftet var även att skapa positivt engagemang kring varumärket och bygga en grund för framtida närvaro i sociala medier. Lösningen blev Ariel Fashion Shoot - ett livesänt Facebook-spel och event där spelare i hela Norden försökte fläcka klädesplagg med hjälp av en industrirobot laddad med lingonsylt, chokladsås och ketchup.

 

Reglerna var enkla: fläcka ner ett plagg för att vinna det. Roboten placerades i en transparent monter på Stockholms centralstation och kunde styras via Facebook. I montern snurrade över 1000 plagg från exklusiva designers som See by Chloé, Hugo Boss och Vivienne Westwood. När någon träffade tvättades plagget live och skickades sen till sin nya ägare. Datorer utanför den fysiska montern lät förbipasserande tävla utan egen medhavd dator. Alla träffar fotades av en robotkamera så att vinnarna omedelbart kunde dela triumfen på Facebook. Specialutbildad personal på plats svarade på frågor om både eventet och produkten. Aktiviteten marknadsfördes i en rad köpta onlinekanaler och med VIP-kit till utvalda modebloggare.

 

Under eventets sex dagar köade tiotusentals människor på plats på centralstationen. 25 000 deltagare och Facebook-fans utgör nu basen för Ariels närvaro i sociala medier. Över 1000 vinnare fick ett fläckfritt varumärkeslöfte från Ariel hem i brevlådan.

 

tillbaka