Misstagens mästare

Misstagens mästare

Misstagens mästare

Företagarna och Futurniture

 

Företagarna, Sveriges största företagarorganisation, har under senare år brottats med en vikande medlemstrend. För att skapa uppmärksamhet kring organisationen och värva nya medlemmar skapades roadshow-konceptet "Misstagens mästare" - en grundkurs i hur man misslyckas i affärer. Kända svenska entreprenörer bjöd på sina misstag och de lärdomar som ett riktigt magplask för med sig.

 

Att vi lär av våra egna misstag är inget nytt, men vad kan man lära sig av andras misstag? Svar: förmodligen en hel del. Framgångssagor i all ära, men dåliga affärsidéer, pinsamma möten och allsköns haverier är minst lika fascinerande - och väldigt lärorikt. Eventturnén Misstagens mästare besökte åtta städer runt om i landet tillsammans med kända entreprenörer som Per Holknekt, Amelia Adamo, Pigge Werkelin och Jens Spendrup. Deltagarna kunde testa sina affärsidéer på en expertpanel och få värdefulla tips. Inför turnébesöken skickades digitala inbjudningar till företagare i respektive städer där våra gäster i olika filmklipp fick berätta om ett misstag det gjort. Filmklippen samlades i en "misstagsbank" på en kampanjwebbsida som de inbjudna kunde ta del av.

 

Av 1800 deltagare bestod drygt 1100 av icke-medlemmar - hela 61 % (mål 25 %). Hittills har Företagarna räknat in 180 nya medlemmar - 23 nya medlemmar per stopp - och ett bra genomslag i media. Misstagens mästare efterfrågas nu på nya orter och roadshowen rullar vidare även under 2012.

 

tillbaka