Google Engage

Google Engage

Google Engage

Google och Fieldwork

 

2011 lanserade Google Sverige ett gratis utbildningsprogram för de som vill utveckla sin verksamhet inom digital marknadsföring, Google Engage. För att engagera byråer, SEO/SEM-företag och webbutvecklare erbjöd Google en utbildningsdag "direct from the source", utan krav på annan motprestation än närvaron. Målen var att kvalitativt nå ut med produkten AdWords, skapa entusiasm kring online-marknadsföring och registrera 100 nya byråer till Engage.

 

För att skapa en tydlig, engagerande och inbjudande miljö där framför allt Engage, men även andra produkter och tjänster från Google, presenterades utgick det grafiska gränssnittet från den klassiska leklådan där barn ska passa rätt kloss i rätt hål. Den övertydliga symboliken fungerade som vägvisare och knöt an till Googles befintliga manér. 500 deltagare från 300 byråer samlades under en heldag på Münchenbryggeriet i Stockholm. Dagen fylldes av seminarier, talare och relevanta inslag från den breda marknadsföringsbranschen. Aktiviteter inkluderade speeddating-bås, demo-bås för nyheterna Goggles och Translate, en YouTube-demoyta bemannad av Googles egna YT-experter, ett forum för frågor direkt till Google och en gaming lounge för de som behövde pausa från seminarier och mingel.

 

Många av deltagarna under Google Engage hade aldrig tidigare talat med någon ifrån det ökänt svårnådda Google. Ett uppdämt branschbehov av att äntligen få möta företaget blev äntligen tillfredsställt - 90 % av deltagarna stannade hela dagen och ratade eventet 4,68 på en femgradig skala. 204 byråer registrerade sig till Engage.

 

tillbaka