MFF vs. AC Milan - by ICA

MFF vs AC Milan - by ICA

MFF vs. AC Milan - by ICA

ICA och JJP

 

Svensk klubbfotboll har under senare år haft sparsmakade framgångar i Europa, och Sverige har inte haft besök av förstauppställningen av ett europatopplag på många år. ICA vill ses som en passionerad och aktiv fotbollssupporter som delar sina kunders engagemang. Tack vare Zlatan i AC Milan och ICAs mångåriga sponsorskap av AC Milan Junior Camp i Sverige såg ICA plötsligt en gyllene möjlighet att bjuda målgruppen på en drömmatch i Malmö mellan MFF och AC Milan, med Zlatan garanterat på plan.

 

De primära effektmålen var att nå en fullsatt arena på matchdagen och skapa positiv medianärvaro för ICA i hela Sverige. ICA ville också nyttja goodwill-tillfället och driva insamling till välgörande ändamål. Matchen var det centrala mediet och fungerade som katalysator i alla andra kanaler. SVT gick segrande ur budstriden om matchsändningen. Swedbank Stadion fylldes med 23 180 åskådare som alla hyllade stadens store påg. Matchen, som sändes direkt i SVT1 och repriserades under bästa sändningstid i SVT2, bjöd på fyra mål och straffsparksdramatik.

 

Drygt 300 000 kr skänktes till välgörande ändamål. Matchen såldes till 10 marknader och nådde mer än 100 miljoner hushåll. ICA lyftes fram som den part som gjorde det möjligt i de flesta kanaler, inklusive redaktionell media.

 

tillbaka