Vattenfall - King of the Slope

Vattenfall - King of the Slope

Vattenfall - King of the Slope

Vattenfall och Lowe Brindfors

 

Vattenfall har varit en partner till svensk skidsport i över 15 år och hösten 2010 utvecklades samarbetet till att även omfatta Internationella skidförbundet (FIS). Inför säsongen 2011-2012 var det dags att ta nästa steg i kommunikationskonceptet "Energi för vintersport". För att gå från association till manifestation, från logga till samlingsplats för skidåkare, lanserades appen King of the Slope.

 

Skidåkare skryter gärna om vem som åkt mest, bäst och värst. Bataljerna avgjordes tidigare under högljudda diskussioner på afterskin eller vid middagsbordet. I viljan att jämföra sig med andra fanns socialt bränsle för en meningsfull aktivering. King of the Slope lät Vattenfall använda samarbetet med FIS för att skapa innehåll för vardagsskidåkaren och samtidigt ta ett bredare och mera emotionellt grepp om sin alpina närvaro. Appen, som låter användarna logga sina åk och utmana sina vänner, fungerar på över 3 000 skidorter över hela världen och mäter via GPS åkarnas sträcka, hastighet, position och antal åk. Åkarna kan också delta i öppna utmaningar om vem som är kung i Åre, Sälen, Kitzbühel, Verbier osv. En klassisk scoreboard på Åre torg visade dessutom i realtid vilka tio åkare i Åre som åkt flest fallmeter.

 

King of the Slope blev snabbt den mest nedladdade appen i sin kategori och noterar till dags dato över 50 000 nedladdningar, tusentals utmaningar och över 20,3 miljoner loggade fallhöjdsmeter. Flera skidorter har själva uttryckt önskemål om att få lägga upp lokala topplistor av King of the Slope på sina hemsidor.

 

tillbaka