Ljusruset

Ljusruset

Ljusruset

Fortum, Minnesota Communication, Garbergs och Prime PR

 

Fortum har sedan 2006 ett belysningssamarbete med Stockholm stad för att lysa upp mörka, otrygga platser. Löpning är en växande trend i Stockholm men under vinterhalvåret ligger många löparspår öde - varannan stockholmare avstår från att röra sig ute när det är mörkt, då dåligt belysta platser upplevs som otrygga. 2011 föddes idén till Ljusruset, ett lopp där tre motionsspår tävlade om ny, förbättrad belysning.

 

Ljusrusets övergripande syfte var att synliggöra Fortums CSR-projekt med Stockholms stad genom att lysa upp mörka områden där Stockholmarna motionerar. Projektet integrerades med sponsorskapet av Svenska Friidrottsförbundet. Tillsammans med staden och friidrottsförbundet identifierades tre spår med eftersatt belysning: Granholmsspåret i Järva, Grimstaspåret i Hässelby och Älvsjöspåret. Tre lopp gick av stapeln samtidigt och det spår där flest deltagare gick i mål vann. Varje spår fick varsin stjärncoach; Yannick Tregaro sprang för Älvsjö, Mustafa Mohamed för Järva och systrarna Kallur för Grimsta. Tre lokala friidrottsklubbar engagerades som medarrangörer. Coacher och klubbar interagerade med stockholmare via kampanjsite och i sociala medier. Friskis & Svettis stod för uppvärmning innan loppet och Polisen arbetade under tävlingarna för samverkan kring tryggare spår.

 

Älvsjö vann loppet med 3553 deltagare. Totalt deltog 7 592 löpare (5x målet). Ljusruset genererade 462 pressklipp, över 1 800 likes på Facebook och höga likingsiffror i efterföljande utvärdering. Älvsjöspårets nya belysning invigdes i november. För att visa sin uppskattning för engagemanget i Hässelby och Järva beslutade Fortum att bidra med medel för att rusta upp även de spåren.

 

tillbaka