Skolornas matematiktävling

Skolornas matematiktävling

Skolornas matematiktävling

Brummer & Partners och Tango Sponsring

 

Ett ökat matematikintresse är avgörande för Sveriges framtida utveckling och internationella konkurrenskraft. Brummer & Partners är en av Europas ledande hedgefondförvaltare och helt beroende av duktiga matematiker. Efter att ha sett samhällets intresse för (och kunskap inom) matematik vackla under flera år beslöt sig företaget för att söka bryta utvecklingen.

 

För att öka intresset för matte krävs satsningar där ungdomar med särskild fallenhet för ämnet fångas upp. Till skillnad från idrotten, vars elittalanger får mycket uppmärksamhet, förblir många mattebegåvningar oupptäckta. Brummer & Partners kontaktade Svenska matematikersamfundet, ägare av en av Sveriges äldsta tävlingar i naturvetenskapliga ämnen - Skolornas matematiktävling. Tävlingen hade drivits ideellt under många år och saknade helt kommunikativa muskler - ingen webbsida, den grafiska profilen var uråldrig och kommunikationen med skolorna skedde via telefon. Brummer & Partners inledde ett samarbete för att skapa intresse, digital tillgänglighet och större räckvidd. Ett specialinstiftat pris gav även vinnaren av den individuella tävlingen möjlighet att resa till Cambridge University för att lyssna till några av världens ledande matematiker.

 

Totalt anmälde sig 160 gymnasieskolor till 2011 års tävling - det största någonsin i tävlingens 50-åriga historia och en ökning med 21 skolor mot föregående år. Satsningen på tävlingen bidrog också till höjd kvalitet och en tydligt förbättrad snittpoäng. Sverige placerade sig på plats 54 i senaste Matematikolympiaden (mot plats 72 året innan) - en framgång som den svenske lagledaren delvis tillskriver B&P och satsningen på den svenska tävlingen.

 

tillbaka