Mekonomen - Tänk om...

Mekonomen - tänk om...

Mekonomen - Tänk om...

Mekonomen och S&B

 

Med sin medverkan på Automässan vill Mekonomen visa att man leder utvecklingen inom verkstads- och biltillbehörsbranschen. Utmaningen 2011 var att på ett fängslande, målande och fantasifullt sätt sticka ut på mässan och ge målgruppen en bild av hur det är att vara en del av Mekonomen. Eventkonceptet "Tänk om..." blev en flirt med målgruppens fantasi och samtidigt ett upprop för större nytänk i branschen ("Tänk om!").

 

Mekonomens monteryta på hela 607 kvm aktiverade företagets samtliga affärsområden i olika delar. I centrum stod en 8 meter hög tvåvånings-kub med barista på nedervåningen och 3D-filmprojektion kring Mekonomens varumärkesresa på övervåningen. Mekonomen Butik tog form av en verklig butiksmiljö med varor, butiksdiskar och LCD-skärmar; Mekonomen Bilverkstad var en verklig verkstadsmiljö integrerad med Mekonomens sponsorskap av Team Brink i Camaro Cup; Mekonomen Direkt arbetade live på plats i en plexiglaskub. Allt knöts ihop under tematiseringen "Tänk om...", för att kittla potentiella partners att vilja bli en del av Mekonomen. Montern bemannades av Mekonomens egen personal och verkstadskonsulenter och den populära Mekonomen-Karin. Kvällsmingel och fest hölls för 800 gäster från butiker och verkstäder.

 

Eventet resulterade i 10 leads för Butik (mål 10), 60 för Mekonomen Bilverkstad (mål 50) och 55 för MekoPartner (mål 50). Dessa har i sin tur lett till 5 nya butiker, 45 nya Mekonomen Bilverkstäder och 30 nya MekoPartner-verkstäder. 70 % av besökarna såg Mekonomens koncept som intressant för sin egen verksamhet de närmaste tre åren. 73 % ansåg att Mekonomen står sig bättre gentemot konkurrenterna och 80 % ser Mekonomen som nytänkande inom verkstadsbranschen.

 

tillbaka