Rulla med i Prideparaden

Rulla med i Prideparaden

Rulla med i Prideparaden

SL, Saatchi & Saatchi, Dallas Sthlm, Nord Interactive och Streamingbolaget

 

Under 2011 års Pridefestival ville SL, som stolt medarrangör av Stockholm Pride, ge fler människor möjlighet att delta vid festivalens höjdpunkt: Prideparaden. Man ville dessutom få igång snacket om SLs engagemang under Pride redan i början av sommaren. Alla som sympatiserar med budskapet om öppenhet och allas människors lika värde bjöds genom kampanjen "Vår stoltaste buss någonsin" in att rulla med SL i 2011 års parad.

 

Under juni lanserades en app som lät Facebook-användare ladda upp sina profilbilder direkt på SL:s Pridebuss. Bilderna färgkodades så att de bildade två gigantiska regnbågar på bussens vardera långsida. Resultatet blev en regnbågsmosaik bestående av över 16 000 profilbilder. Dessutom sändes hela paraden live från bussen i 360°. Kampanjsidan pride.sl.se var bas för aktiviteter innan, under och efter festivalen. Här kunde man ladda upp sin profilbild, se livesändningen från paraden och få information om var SL fanns på festivalområdet. Kampanjen gick även i print samt i digitala annonsformat på sl.se.

 

Den externa digitala kampanjen fick ställas in eftersom bussen fylldes efter endast 9 timmar via delning och spridning på Facebook och Twitter. Pride.sl.se hade över 167 700 unika besökare under kampanjperioden och 35 500 människor laddade upp sina profilbilder. 16 000 trycktes på den fysiska bussen. De som inte fick plats syntes i ett regnbågsfärgat bildspel i SL:s tält i Kungsträdgården.

 

tillbaka