Philips och Rosa testet

Philips och Rosa testet

Philips och Rosa testet

Philips, Tango Sponsring och Minnesota Communication

 

2011 var sista året på Philips sponsringsavtal med Rosa bandet i alla nordiska länder ut. De flesta av Rosa bandets sponsorer driver insamlingar för att finansiera bröstcancerforskning. Få av dem hjälper till att driva information om viktiga frågor. Inför en förlängning ville man ta ett starkare grepp om sakfrågan och inte reduceras till en "insamlingspartner" som bara sålde "rosa produkter". Lösningen blev Rosa Testet - en uppmaning till kvinnor att göra egenkontroller av sina bröst.

 

Philips division Healthcare driver egen forskning och producerar instrument för sjukhus/medicinsk forskning. Forskningsfokus ligger inom Oncology, Cardiology och Women's Carecycle (insikten att mycket forskning tidigare gjorts på män och att kvinnor inte alltid reagerar likadant på behandling). Detta i kombination med varumärkeslöftet "Sense and simplicity" gav Philips en unik och autentisk position i frågan om bröstcancer. Konceptet "Rosa Testet" och devisen "Philips kamp mot bröstcancer är på riktigt" uppmuntrade kvinnor att regelbundet kolla sina bröst för att upptäcka eventuella förändringar i tid. Kommunikation i annonsering och butik styrde målgruppen till en webbsida/app där enkla instruktioner för testet fanns. För Healthcares kärnmålgrupp, sjukvården, skänktes, en ultraljudsscanner för mammografi till Södersjukhuset.

 

Testet gav cancerorganisationerna i alla nordiska länder god hjälp att sprida information om en viktig fråga - något de annars sällan får hjälp med av sponsorer. Kampanjen aktiverades internt via webb/sociala medier, luncher och föredrag om bröstcancer/sunt liv/motion, rosa träningstillfällen och helt rosa kontor under en hel månad (både ute och inne). Satsningen har skapat ett starkt internt stöd för förlängning av sponsorskapet av Rosa bandet.

 

tillbaka