SJ - en del av Way Out West

SJ - en del av Way Out West

SJ - en del av Way Out West

SJ och S&B

 

"Unga vuxna" i åldern 16-30 år står för en fjärdedel av SJ:s egenintäkter. Företaget har dock saknat en fungerande och trovärdig dialog med denna kräsna - och viktiga - målgrupp. Musik och festivaler identifierades som prioriterade områden för att skapa engagemang. 2011 utarbetade SJ en treårig, strategisk förlängning av sponsorskapet av Way Out West. Samarbetet ska stärka SJ:s varumärke och, med passion som utgångspunkt och Way Out West som symbol, öka attraktionen i att resa med tåg.

 

Upplevelsen av en konsert eller match börjar redan i planeringsstadiet. SJ är en del av förväntningarna och finns med i biljettköp, resan till/från, upplevelsen på plats och minnena efteråt. SJ:s kommunikativa sponsringskoncept är därför "En del av upplevelsen". Unika WOW-paket gav alla som köpt festivalbiljett via SJ förtur vid check-in, festivalregistrering på Stockholms central, tillgång till SJ-lounge och en exklusiv läktare med utsikt över de två huvudscenerna och extra biljettsläpp till den utsålda festivalen. För att smälta in i festivalupplevelsen användes Way Out Wests manér i all kommunikation. Samarbetet förstärkte det miljöarbete som bägge parter driver, både utifrån att tåg är det mest miljövänliga resealternativet och genom aktiveringar för ett klimatsmart festivalbesök.

 

Totalt såldes 2 316 biljettpaket (mål 1 500). 41 % tog tåget till WOW, vilket gör tåg till det mest populära sättet att ta sig till festivalen. SJ attraktivitet i koppling till WOW har förstärkts; 72 % av de som 2011 inte köpte sina biljetter via SJ överväger att göra det nästa gång. Kännedomen om SJ Upplevelser har ökat från 22 % till 64 % på två år.

 

tillbaka