Stockholms filmfestival

Stockholms filmfestival

Stockholms filmfestival

 

Stockholms filmfestivals kärnvärden är passion och aktuell. Festivalpubliken består av både manliga och kvinnliga "early adapters" i stockholmsområdet. Festivalen lägger stor betoning på att ligga i teknisk framkant vilket också utgör grund för kreativa, digitalt fokuserade och banbrytande sponsorskap. Sponsringsplattformen utformas med publiken i centrum och festivalen söker aktivt efter engagerade sponsorer som tillför något till publiken och vill bli en del av festivalupplevelsen.

 

Festivalen skräddarsyr unika aktiveringslösningar och rättigheter för varje sponsor. Det nu fyraåriga samarbetet med Telia har resulterat i Festival-on-demand, som ser till att 10 utvalda festivalfilmer når en publik över hela landet via Telias digital-tv, Telia Film Award, som ger en kvalitetsfilm svensk distribution, och under 2011 även ett långfilmsstipendium på hela fem miljoner kronor för att stödja debuterande kvinnliga regissörer. Genom den interaktiva kortfilmstävlingen Nikon Film Festival når Nikon ut till en filmskapande målgrupp, och festivalen kan i sin tur erbjuda publiken ännu en plattform för att skapa och visa upp sina filmprojekt. Aktiveringarna lever över hela året - tillsammans med partnern MINI och dennes sponsorskap av dokumentärfilmaren Morgan Spurlock bjöd festivalen in drive in-bio i Ropsten i augusti.

 

Tack vare kvalitativt och målinriktat sponsringsarbete växte filmfestivalens sponsringsplattform med hela 25 % under 2011. Nikon Film Festivals framgångar gjorde att projektet nu tagits vidare till ett flertal andra europeiska länder. Nyheten om långfilmsstipendiet var en av anledningarna till ett starkt ökat och mycket positivt pr-utfall för festivalen 2011.

 

tillbaka