Stötta en idé

Stötta en idé

Stötta en idé

Skandia och Minnesota Communication

 

Idéer för Livet stöder varje år över 200 projekt som gör att barn och ungdomar på ett lekfullt sätt upptäcker sina egna förmågor och sina genuina intressen, och på så vis stärker sin självkänsla. Syftet med kampanjen "Stötta en idé" var att synliggöra och skapa ett engagemang kring Idéer för livet i digitala och sociala medier, för att öka kännedomen om Skandias CSR-arbete och alla fantastiska projekt man stödjer.

 

Skandia startade Idéer för Livet redan 1987 som en motreaktion mot gatuvåldet. Eftersom Skandia är en del av samhället ville man också vara med och ta ansvar för hur det utvecklas. Sedan starten har man stöttat nästan 3 000 projekt med totalt 40 miljoner kronor. "Stötta en idé" innebar att de 120 eldsjälar som nyligen hade fått stipendium av Idéer för livet fick chansen att i korta filmer berätta om sin idé och verksamhet och motivera varför de var värda extra ekonomiskt stöd. Filmerna lades upp på en kampanj- och tävlingssida på ideerforlivet.se. De fem projekt som fick flest röster tilldelades vardera 15 000 kr som ett extra bidrag.

 

Kampanjidén byggdes kring att få projektägarna att själva att vilja sprida budskapet i sina egna kanaler.
Efter kampanjen uppmättes en kännedomsökning om Idéer för livet bland Skandias kunder från på +3 %. Antalet besökare på ideerforlivet.se ökade från 1 350/mån till närmare 12 000/mån (+782 %). 10 075 personer röstade i kampanjen (mål 2 100) och de tre huvudkampanjfilmerna noterade totalt 108 589 visningar.

 

tillbaka