TELIA Gaming

TELIA Gaming

TELIA Gaming

TeliaSonera och United Media Group

 

Målgruppen teknik- och spelintresserade ungdomar i åldern 15-25 år är svårnådd, medveten, illojal, extremt kräsen och stark påverkare för familjs och vänners val av teknik och bredbandsoperatör. Genom det nu sjuåriga samarbetet LAN-festivalen DreamHack har Telia deltagit i byggandet av världens största digitala festival och världens största online gaming-center.

 

E-sport är världens snabbast växande sport och Telia sponsrar sin målgrupp genom att göra Sverige till en E-sportnation i världsklass. Tillsammans med Dreamhack och Inferno Online har Telia 2011 möjliggjort ett officiellt SM i E-sport och Sveriges första permanenta E-sportarena i Stockholm. Eventåret 2011 startades med en uppvisningsturnering där världseliten gör upp i StarCraft II. Telia stod som vanligt för all bredbandsleverans under årets Dreamhack-festivaler och var avsändare för E-sporthallen, Telia Gamers Lounge och Dream Arena där finalmatcherna visades live. Telia DreamHunt, ett "mobilt Da Vinci-koden", aktiverade Dreamhack-besökare via mobilen. Webb-TV streamades ut i alla parters egna kanaler och på aftonbladet.se, där tittarrekord slogs med dubbelt så många tittare som prinsessbröllopet.

 

Istället för traditionell exponering har Telia valt att låta Dreamhack, Inferno Online och målgruppen själva berätta om företagets roll som möjliggörare inom gaming. Resultat: 61 % av målgruppen skulle välja Telia som operatör (långt över branschsnitt, mål 50 %). 86 % gillar det Telia gör inom gaming (totalsnitt för Telia är 54 %) - imponerande i en målgrupp som tidigare kallat företaget "Felia".

 

tillbaka