Telia internlansering 2011

Telia internlansering 2011

Telia internlansering 2011

Telia och PS Communication

 

2011 skulle Telia berätta för sina 9 000 anställda att de skulle bli lila och knytas närmare sina syskonbolag under ett koncerngemensamt varumärke. Konceptgrund och lösning för internlanseringen av det nya varumärket blev att fira nyheten i en enad, gemensam fest trots stora geografiska avstånd. One company, one party - nyckelorden för lanseringen var delaktighet och gemenskap. Dessutom ville man visa upp Telias tjänster som möjliggörande och nytänkande.

 

Klockan 13.00 svensk tid samlades 30 000 koncernanställda från 20 länder i sina respektive receptioner. Nyheten om One Company släpptes via livestream av koncern-VD Lars Nyberg till samtliga medarbetare innan informationen nådde marknaden. Under kvällen anordnades fester på nio kontor runt om i Sverige. Livestreamade sändningar från fyra av kontoren (till samtliga nio) gav deltagarna upplevelsen av att vara på en och samma fest. Stockholms-konferencieren Nassim Al Fakir hejade på publiken runt landet och presenterade en artistkavalkad med Gibson Band i Sundsvall, Magnus Carlsson i Malmö, the Ark i Göteborg och Swingfly samt September och Petter som avslutning från Stockholm. Med hjälp av mobilen kunde deltagarna önska låtar på det gemensamma, livestreamade dansgolvet och skicka hälsningar mellan kontoren.

 

Det uppsatta målet att få medarbetaren positiv till förändringen gav resultatet: 95,4 % tyckte om nya profilen och 41,5 % av medarbetarna deltog i någon omprofileringsaktivitet under dagen. 5000 svenska festdeltagare möttes i en inte bara engagerande och extremt produktnära festkväll, utan också i en för Telia historisk händelse.

 

tillbaka