Vinnare av Gyllene Hjulet 2015

Juryn har gjort sina val och presenterar nu de bästa svenska sponsrings- och eventprojekten från året som gått. Gyllene Hjulet är sponsrings- och evenemangsindustrins hedersutmärkelse och delas ut av Sponsrings & Eventföreningen för 18:e året i rad.

Prisutdelningen har precis avslutats och vinnarna njuter och firar segern. Nytt för i år var sex nya tävlingskategorier.


Och vinnarna är...

Årets Digitala

Intels Kitchen ​- Onemotion IMC & Intel

Hur når man den minst sagt kräsna målgruppen PC-byggare på ett relevant och autentiskt sätt? Jo genom att kombinera smartness i ett format med hög igenkänning från klassiska matlagningsprogram och skapa stjärnstatus digitalt för en grupp som annars är mer kända att hålla till i garagemiljö. Med de sociala kanalerna i fokus byggdes content upp till ett digitalt event med grupper av tekniker som tävlade i att konstruera sin egen drömdator.  Med tydlig återkoppling till varumärket lyckades Intel skapa en interaktiv upplevelse som älskades av målgruppen. Showen har engagerat 40.000 personer digitalt i tid och rum, nått miljoner i sociala medier och gjort vinnarna till stjärnor i PC-byggarvärlden.

 

ÅRETS INTERNA EVENT    

Lindex 60 - Relevent Communication AB & Lindex AB

Likt en Askunge-saga levandegjordes Lindex vision, varumärke och värderingar under en förtrollad dag och skiftade färgskala från sval nordisk noir till modets nya färger. Petra Mede dirigerade medarbetarna genom sex timmar av debatter, tal, shower och modevisningar med fokus på att stärka stoltheten. De 1200 butikledarna togs på en nytänkande resa kryddad av imponerande närvaro och ett otroligt imponerande scenprogram som flyttade gränser för hur ett event manövrerar scenlogistik. Resultatet imponerar och medarbetarna är otroligt stolta över att vara en del av nya Lindex.

 

ÅRETS MEST KREATIVA LÖSNING         

Comviqs Partykasse - Knut Kommunikation & Comviq

Vad gör man om man inte är önskvärd, har en liten budget och vill stå ut i kampen om samma målgrupp som alla andra vill åt under studentveckorna i Åre? Svar: Man vågar genomföra en starkt kreativ ide, lanserar Comviqs partykasse och går under radarn. Kampanjen var lika genial som enkel. Helt och hållet på målgruppens villkor och i varumärkets anda. Studenterna sms:ade ett nummer, de som valdes ut fick ett kostnadsfritt party-kit levererat direkt till festen och Comviq blev mästare på att mingla med målgruppen. Succén blev omedelbar och tack vare den kreativa lösningen blev Comviq festens snackis.

ÅRETS HANTVERK          

Aktiva Events aktivering för Tallink Silja på Tunnel Run - Aktiva Event Sverige AB & Tallink Silja 

Utmaningen var att skapa uppmärksamhet för Tallink Silja under Europas största 10 kilometers lopp i Norra Länken-tunneln i Stockholm - Tunnelrun. Traditionen talade för tryck på löparnas västar. Lösningen blev istället ett uppseendeväckande hantverk skapat för att förhöja upplevelsen för deltagarna. Konstnärligt ljud, ljus och rök utformades med nyskapande teknik och skapade liv i den karga tunnelmiljön. Det kreativa nytänkandet tillsammans med det professionella hantverket bidrog till att fånga deltagarnas alla sinnen och genom syn och hörsel skapa en briljant wow-effekt. Årets Hantverk bidrog till att Talllink Siljas yta blev den mest ihågkomna sponsrade aktiveringen under hela loppet.

  

ÅRETS EVENT B2B

 Swedish Steel Prize 2014 - Le Pacte, SSAB & Confetti

Med ett logistiskt utmanande och kreativt event som följde en tydlig röd tråd lyckades Le Pacte ta stålbranschens eget Nobelpris, Swedish Steel Prize, till nya höjder under 2014. Deltagare från 47 länder samlades för möten, inspirationsseminarier och prisutdelning med syftet att uppmuntra användning höghållfast stål. Ett event med en hållfast kreativ nivå som har lyckas skapa engagemang, buzz och stark affärsnytta genom en omfattande synlighet och respekt i världen för svenskt stål.      

 

ÅRETS EVENT B2C           

Stockholm Tunnel Run​ - Lidingöloppet

Lidingöloppet tänjde på gränserna, lyckades förhandla med myndigheterna, skapade affärsnytta, social vinst och inkluderade en helt unik utmaning för närmare 50 000 passionerade deltagare. Stockholm Tunnel Run blev som utlovat en ”once in a lifetime” upplevelse för löparna som tog sig igenom den nybyggda 10 kilometer långa Norra Länken i Stockholm vintern 2014. Eventet skapade positiv uppmärksamhet för löpning, tunneln och staden. Effekten för såväl Lidingöloppet som sponsorer överskred alla förväntningar samtidigt som man skapade samhällsnytta genom insamling av kläder till Stockholms Stadsmission.

 

ÅRETS BÄSTA SPONSRING  

En Arena i världsklass ​- Tele2 Sverige AB, Story design studio, PS Communication, Kurppa Hosk, North Kingdom, HiQ, Spotlight PR & Karlsson Svensson

Det här är ett paradexempel på hur man skall bedriva arenasponsring. Ett kommersiellt projekt som genom tydlig aktivering tillför mycket högt värde för kunder, allmänhet och varumärke. Fokus var och är att förhöja arenaupplevelsen för besökarna. Därför skapades bland annat världens bästa arenanät. Och under Aviciis spelning laddades mer än fyra gånger mer data upp i mobilnätet på Tele2 Arena än i hela Stockholm. Ett tydligt kvitto på att Tele2 förstår och skapar relevant fördel för målgruppen genom nära koppling till egen affär och affärsnytta.

 

ÅRETS RÄTTIGHETSINNEHAVARE      

Tough Viking - Tough Viking & Le Pacte AB

På två år har tävlingen Tough Viking gått ifrån att vara okänd till att bli ett begrepp i den växande hypen kring träning och hälsa. Med en agenda anpassad helt efter målgruppens passion och en aktivering som stärker upplevelsen i varje steg har de skapat affärsnytta både för sponsorer och för sitt eget varumärke. Förra året antog 10 000 anmälda deltagare och 20 sponsorer den stentuffa utmaningen. Och affärsnyttan för varumärkena sträckte sig långt utanför banan. Tough Viking har ett härligt nytänkande i sina kommersiella samarbeten och har all anledning att fortsätta vara lite kaxiga.

 

ÅRETS SAMHÄLLSENGAGEMANG          

Trygg Hansa - Babybojen - PS Communication & Prime

Babybojen är ett livsviktigt projekt som uppmärksammar en mycket viktig fråga – simkunskap hos barn. 70 % av alla drunkningsolyckor inträffar innan sjätte klass. Med målgrupp och mångfald i fokus överbygger Trygg-Hansa kunskapsklyftor och skapar vattenvana hos svenska barnfamiljer. Via publika flyttillfällen och övningar i hemmet kan alla föräldrar oavsett kultur eller inkomst lära sina barn vattensäkerhet. Ett attitydförändrande projekt som är högst relevant i koppling till Trygg Hansas verksamhet och sätter ansvarstagande och samhällsnytta i fokus.

 

ÅRETS NYTÄNKANDE         

Kiruna IF - Passion Lab & Kiruna IF

Något som inte borde vara nytänkande 2014 har ändå lyckats utmana konventioner och brutit ny mark för hur en organisation kan kommunicera. Med mod och aktivt agerande för mänskliga rättigheter har hockeyföreningen Kiruna IF tagit regnbågen till sina hjärtan samtidigt som de stärkt sitt varumärke och skapat kommersiellt värde för sina sponsorer. De har inte bara tagit ställning, de har tagit nytänkande till idrotten – för det är de värda en extra stor applåd. 

 

ÅRETS INTERNATIONELLA        

PanasonicView​ - Isobar, Panasonic, Vizeum & PS Communication

Genom fokus på lokal affärsnytta och brilliant integrering i hela försäljningskedjan har Panasonic lyckats adaptera det globala sponsorskapet av Olympiska spelen på den svenska marknaden. Med konceptet ”Sharing the Passion” kunde de unika rättigheterna i det globala avtalet för Sochi 2014 kombineras med relevanta lokala samarbeten med utvalda förbund och atleter från våra nordiska länder. Ett projekt som bevisat att stark lokal anpassning leder till både affärer, guldmedaljer och gyllene hjul.

 

ÅRETS ENDORSEMENT       

Polly Goes Bananas med Sean Banan ​- Cloetta, Ola Lindholm Kommunikation, Sean Banan & Action Film

Hur levandegör man smakerna popcorn, bubbelgum och banan på en klassisk produkt? Jo man väljer endorsement med en välkänd karaktär som når rakt in i målgruppens hjärtan. Med en starkt bärande modig idé och ett galet kreativt utförande lyckades Polly med Sean Banan som frontfigur skapa ett enastående resultat. Trickfilmerna med Sean som varumärkesambassadör och hans dansare blev en viral hit med miljonpublik och tack vare en äkta integrering genom hela kampanjen kunde Polly glädjas åt att marknadsandelarna kunde ”go bananas” under 2014.

 

 

ÅRETS LÅNGSIKTIGA          

Atea Landslagsläger - Minnesota Communication AB & Atea Sverige AB

Det är få projekt där nyttan av långsiktighet bevisas så väl som när ett företag vill bygga en stark och tydlig företagskultur. Det visar också på kreativitet att låta ett samarbete med svensk friidrott vara grunden i plattformen och arenan för aktiviteter över åren. Med sitt landslagsläger som startade 2007 är Atea självklara guldmedaljörer i disciplinen. Förmågan att kreativt utveckla samarbetet år från år i kombination med en tydlig långsiktig plan har varit vinnarstrategin.  Få klarar av det men Atea har aldrig tvekat att lägga ribban högt för att genom nöjda medarbetare nå ett riktigt starkt varumärke.

  


Kontakt:

Niklas Birgetz, VD Sponsrings & Eventföreningen

070-782 68 16, niklas.birgetz@sefs.se

Josefin Eklund marknadsansvarig Sponsrings & Eventföreningen

072-566 44 10, josefin.eklund@sefs.se


Vinnare 2014

Vinnare 2013

Vinnare 2012