Vinnare 2016

Juryn har sagt sitt och vi kan nu presentera de bästa svenska sponsrings- och eventprojekten från året som gått. Gyllene Hjulet är sponsrings- och evenemangsindustrins hedersutmärkelse och delas ut av Sponsrings & Eventföreningen för 19:e året i rad.

Prisutdelningen var på Quality Hotel Friends och vinnarna njöt och firade segern. Nytt för i år var livepresentationer inför juryn i kategorierna Årets mest kreativa lösning och Årets nytänkande. 

Och vinnarna är....


ÅRETS BÄSTA SPONSRING


"En lite väl stolt sponsor"
McDonald's, DDB, Håkanson United, OMD, Prime och Apegroup

McDonald's har kanske inte en naturlig koppling till skidåkning. Så snabbmatskedjan tog i ordentligt och ville göra den stoltaste sponsorkampanj som någonsin har gjorts! "Vi har inte nöjt oss med att bara ta fram skidmenyer. Vi gick bananas. Vi döpte om hamburgare, tokpyntade restaurangerna, tog fram merchandising och filmer där skidåkarna bygger vår mat. Och en peng från försäljningen gick till projekt som de själva väljer."

Vinnarmotivering:

En välförtjänt seger för McDonald ́s i kategorin Årets Bästa Sponsring. På ett kreativt och nytänkande sätt har de tagit sponsring till en minst sagt oväntad nivå. Genomslaget blev så stort att internationella gäster stod och fotade sig med hamburgare runt om i världen. Otroligt bra genomfört och med ett resultat som bara går att drömma om. Helheten att få med sponsorskapet i alla kanaler; rörliga bilder, stillbilder till att sälja pyjamasar. De har verkligen gått all in. "En lite väl stolt jury" var enig i sitt beslut, Grattis McDonald ́s.


ÅRETS LÅNGSIKTIGA


Rosa bandet-kampanjen
ICA Sverige AB

Ica har varit en stolt sponsor till Cancerfonden i 65 år och haft Rosa bandet-kampanjen sedan 2003. Under oktober månad byter ICA färg på förpackningarna på utvalda produkter till rosa för att stödja Cancerfondens Rosa bandet-kampanj. Ica vill på så sätt inspirera till hälsosamma vanor och öka kunskapen om kopplingen mellan hälsosam och god mat samt rörelse som kan förebygga cancer. Genom ett långsiktigt arbete så har kampanjens insamling ökat från 16 miljoner kronor år 2013 till ofattbara 42 miljoner kronor 2015.

Vinnarmotivering:

En långsiktig kampanj som med en ökningen från 16 till 42 miljoner på tre år talar sitt tydliga språk. ICA har haft ett väldigt långt samarbete med Cancerfonden som har fått en ny vitalisering under de senaste tretton åren. Ett budskap som på ett fantastiskt sätt integrerats i ICA's affärer. Grattis rosa bandet-kampanjen!


 ÅRETS INTERNATIONELLA


COKE 100 Years of Contour. 100 Years of Innovation
Coca-Cola, Coca-Cola Enterprise SE AB, UMG, Isobar AB och Carat AB

2015 var ett historiskt år för Coca-Cola i Sverige. Det var året då företaget ställde om sin glasproduktion för att börja producera framtidens glasflaska - den största omställningen i företagets historia sedan produktionsanläggningen invigdes 1998 i Jordbro. Den ikoniska flaskan firade också 100-årsjubileum. År 1915 fick svensk-amerikanen Alexander Samuelson patent på utformningen av Coca-Cola-flaskan - en av världens mest välkända varuförpackningar. Det blev den röda tråden i en lokal 360-kampanj för att lansera den nya flaskan och fira det 100-åriga arvet.

Vinnarmotivering:

Genom en nytänkande snygg integrering och bra aktivering får en klassisk ikon över 10.000-tals personer att besöka ett museum för att ta del av den. Otroligt oväntat och modernt. Juryn ser fram emot 100 innovativa år till. Stort grattis COKE 100 Years of Contour. 100 Years of Innovation


ÅRETS RÄTTIGHETSINNEHAVARE


SkiStar
SkiStar erbjuder en exklusiv mötesplats och starka digitala kanaler under hela året. Flera av Sveriges största konsumentvarumärken möter 1,3 miljoner människor när de upplever sin bästa vecka på året. Resultatet är samarbeten som driver affärsnytta för partners. Partnerföretagen ger också toppbetyg till SkiStar som rättighetsinnehavare och har lett till att SkiStar ökat sina partnerintäkter mer än branschgenomsnittet. SkiStar har utvecklats till en av Sveriges mest attraktiva sponsorrättigheter.

Vinnarmotivering:

En snöboll som började rulla för fem år sedan som bara blir större och större för varje år som går. SkiStar har utvecklats till att bli en riktig stjärna på rättighetshimlen. Juryn lyfter på hatten för en extremt värdig vinnare som sätter standard i kategorin, föredömliga och med ordning och reda. SkiStar är en snöboll som man verkligen vill bli träffad av. Grattis SkiStar!


ÅRETS SAMHÄLLSENGAGEMANG


Hela Sverige skramlar
Hela Sverige skramlar och Emti AB

På morgonen den 2 september insåg många allvaret i vad det fruktansvärda kriget i Syrien innebar. Bilderna på den 3-årige Alan Kurdi som spolats upp på en strand utanför Bodrum i Turkiet fick oss att reagera väldigt starkt. Senare samma kväll träffade tre kompisar Henrik Schyffert och hade ett väldigt fint samtal om katastrofen. De bestämde sig för att göra någonting för att hjälpa till, något som mynnade ut i tankerna på en konsert med andra vänner som ville vara med och hjälpa till att samla in pengar till människor på flykt. Deras första mail gick samma kväll till Stockholm Globe Arenas, till svar fick de: "Ni får låna Globen gratis!" Hela Sverige skramlar lyckades samla en bransch, och på rekordtid skramla in ofattbara 42 626 452 kronor till UNHCR, Röda Korset, Radiohjälpen samt TV4 Hjälpen.

Vinnarmotivering:

Ett otroligt väl tajmat arrangemang som inte bara skramlade in viktiga pengar utan samlade hela svenska folket i en fråga som vi alla behövde kramas kring. Otroligt snabbtänkt och väl genomfört från idé till verklighet. Ett samhällsengagemang blir nog aldrig mycket tydligare än såhär. Hela juryn applåderar. Grattis Hela Sverige skramlar!


ÅRETS MEST KREATIVA LÖSNING


Norwegian - Next Stop New York
Norwegian, M&C Saatchi, Motion Blur, Posterscope Live, Vizeum och Clear Channel

Norwegian är mest känt för låga priser. Mindre känt är att de flyger direkt till spännande resmål som New York. Flygbolaget behövde kommunicera till Oslo-bor att New York är närmre än någonsin med Norwegians direktpris och låga priser. Så började arbetet med att överraska 40 000 morgonpendlare genom att förvandla Nationaltheatret tunnelbanestation till Times Square station i New York. 600 kvadratmeter vinyl på väggarna och 42 statister, däribland Naked Cowboy, bidrog till att skapa en oförglömlig upplevelse.

Vinnarmotivering:

Vinnaren i årets mest kreativa lösning överraskade målgruppen och gav dem en upplevelse de kunde drömma sig bort i. Årets vinnare skapade ett spännande möte mellan två olika världar på ett sätt som passade varumärket perfekt.
Årets vinnare fyllde en tunnelbanestation i Oslo med nakna cowboys, gospelkör, break-dancers och gav besökarna en smakrik tugga av The Big Apple! Stort grattis!


ÅRETS EVENT B2B


Electrolux Table Talks
Electrolux och Passion Lab

Innovativ utveckling och stora idéer startar ofta med samtal. Med den utgångspunkten och målet att befästa Electrolux position som "Thought leader" inom hållbarhet, matlagning och produktutveckling skapades konceptet Electrolux Table Talks. Ett format för B2B-event där gäster med olika kompetenser och perspektiv på hållbarhet och matlagning engagerades i ett unikt diskussionsforum där nya idéer föddes för ett mer hållbart samhälle. Ett nytänkande, repetitivt format som skapade attraktion.

Vinnarmotivering: 

Ambition, dialog och interaktion är tre viktiga fundament i ett Business2Business event. Det här vinnande bidraget bockade av alla delar när två rättigheter skapade ett briljant sprakande event. Väl genomfört och nytänkande, grattis Electrolux Table Talks!


ÅRETS EVENT B2C


COKE 100 Years of Contour. 100 Years of Innovation
Coca-Cola AB, Coca-Cola Enterprise SE AB, UMG, Isobar AB och Carat AB

2015 var ett historiskt år för Coca-Cola i Sverige. Det var året då företaget ställde om sin glasproduktion för att börja producera framtidens glasflaska - den största omställningen i företagets historia sedan produktionsanläggningen invigdes 1998 i Jordbro. Den ikoniska flaskan firade också 100-årsjubileum. År 1915 fick svensk-amerikanen Alexander Samuelson patent på utformningen av Coca-Cola-flaskan - en av världens mest välkända varuförpackningar. Det blev den röda tråden i en lokal 360-kampanj för att lansera den nya flaskan och fira det 100-åriga arvet.

Vinnarmotivering:

Bra aktivering, bra integrerat och väldigt nytänkande. En aktivering på en extremt oväntad arena. Ett ord kan beskriva kampanjen, succé. Fantastiskt starkt att ta en flaska och göra det till en så stor angelägenhet att 10.000-tals personer går på museum för att ta del av den. Fantastiskt hantverk, oväntat och modernt, Stort Grattis Coke 100.


ÅRETS INTERNA EVENT


Ericsson R&D Digital Summit
Ericsson AB och PS Communication

Med en digital plattform och ett lokalt engagemang lyckades Ericsson samla 1 500 chefer på 60 olika platser i samma live-event. Målet var att skapa engagemang kring en gemensam strategi och driva på den förändring Ericssons forskning och utveckling just nu genomgår. Med kreativitet och smarta lösningar skapades en känsla av enighet och motivation kring målet. 77 procent var nöjda eller mycket nöjda med den digitala upplevelsen.

Vinnarmotivering:

Med en digital plattform och ett lokalt engagemang samlades 1 500 chefer på 60 olika platser runt om i världen under samma live-event. Trendsättare ur miljöhänsyn, bra varumärkesmässigt samt en imponerade interaktion och integritet. Ericsson visar att de är tongivande i den digitala möteskulturen, succé! Grattis Ericsson R&D Digital Summit!


ÅRETS ENDORSEMENT


En riktig hjälte
Barncancerfonden och INGO

Barncancerfonden är den största finansiären av barncancerforskning i Sverige. Men allmänhetens uppfattning är att Barncancerfonden får stöd till forskningen genom stat, kommun och landsting, men verksamheten är helt beroende av frivilliga gåvor från privatpersoner och företag. Genom att hylla cancersjuka barn som hjältar, långt bort från den "offerkommunikation" som är vanlig inom välgörenhet lyckades vi tillsammans med Peter Forsberg överträffa våra mål med sådan råge att vi kallar det till "Foppa-effekten".

Vinnarmotivering: 

Peter "Foppa" Forsberg är en av våra största hockeyhjältar genom alla tider, här belyser han vad som är en hjälte på riktigt. Otroligt berörande, hedervärt och oväntat när lyskraften förflyttas från "Foppa" till den riktiga hjälten. Juryn gratulerar "En riktig hjälte", Barncancerfonden och ambassadören Peter Forsberg till Årets endorsement.


ÅRETS HANTVERK


Unexpected Box
Mall of Scandinavia, I.DE.I Concepts AB och Patriksson Communication

En grå novembermorgon 2015 möttes besökarna på Stockholms Centralstation av en stor box, helt klädd i speglar, utan avsändare. När dagen var slut hade ett hundratal människor fått en upplevelse de sent skulle glömma. På uppdrag av Patriksson Communication tog I.DE.I Concepts fram en installation som väckte uppmärksamhet i såväl traditionell media som på nätet, med syfte att skapa intresse för invigningen av Mall of Scandinavia. Kampanjen blev en succé och trycket var enormt när MoS öppnades. "Unexpected Box" sågs av runt 400 000 människor på nätet och var en viktig del i att bygga hajpen.

Vinnarmotivering:

Det finns fejk och det finns på riktigt. Det här känns verkligen på riktigt. En tråkig mötesplats skapades till en riktig klubbupplevelse av rang med en mästerlig nästintill magisk oväntad illusion. Ett bidrag som verkligen stack ut, med en fantastisk kombination mellan hantverket och kvalité. Stort grattis!


ÅRETS DIGITALA


Don't Drink and Dive
Trygg-Hansa, Prime och Folke Film

Varannan person som drunknar i Sverige har alkohol i blodet. För att visa hur alkohol påverkar omdömet - och för att rädda liv - tillfrågades några av världens mest uppmärksammade konstsimmare att framträda. Berusade. Resultatet blev minidokumentären Don't Drink and Dive. De medverkande är även representanter för den grupp som är överrepresenterad i olycksstatistiken - medelålders män. En microsite togs fram och inför midsommar genomfördes en Thunderclap, det vill säga ett digitalt upprop, som vid en och samma tidpunkt spreds i flödet. Hundratals personer lovade att inte bada berusade.

Vinnarmotivering:

Med ett bidrag som vågar visa hur illa det kan gå, med eller utan badmössa, har detta bidrag påvisat ett vågat,spännande resultat i fullfjädrad manlig perfektion! Målgruppen samlads genom ett digitalt event på ett modigt angreppsätt. Kan event rädda liv är det lysande och det är precis det Don ́t Drink and Dive har visat sig vara baddare på! Grattis!


ÅRETS NYTÄNKANDE


"En lite väl stolt sponsor"
McDonald's, DDB, Håkanson United, OMD, Prime och Apegroup

McDonald's har kanske inte en naturlig koppling till skidåkning. Så snabbmatskedjan tog i ordentligt och ville göra den stoltaste sponsorkampanj som någonsin har gjorts! "Vi har inte nöjt oss med att bara ta fram skidmenyer. Vi gick bananas. Vi döpte om hamburgare, tokpyntade restaurangerna, tog fram merchandising och filmer där skidåkarna bygger vår mat. Och en peng från försäljningen gick till projekt som de själva väljer."

Vinnarmotivering:

Vinnaren i årets nytänkande bryter barriärer och normer på ett riktigt kaxigt sätt.
Årets vinnare vågade gå in i ett sponsorskap som överraskade alla och sätter en ny standard för vad en stolt sponsor är!
Årets vinnare lyckades med bedriften att sälja snabbmat till snabba idrottare.